Carpe Diem, idioter! Vem fan vet vad som händer imorgon!?

Hej alla idioter... och ni andra med!

Jag ska börja detta inlägg med det ordspråk jag nästan alltid använder mig av och detta för att jag jag alldeles nyligen fått svidande kritik av några av mina bästa vänner för att jag inte lever efter min egen kodex...


Ordspråket lyder "Carpe Diem, idioter! Vem fan vet vad som händer imorgon!?" och för er som inte har en jävla aning om vad det betyder klargör jag följande: Carpe Diem = Fånga Dagen. Jag menar alltså att man inte ska låta några chanser till ett bättre och mer innehållsrikt liv (vilket innefattar en jävla massa) passera förbi en utan att ens försöka få fatt i dem.


Några klassiska exempel kunde absolut vara att skita i att gå fram och snacka med den snygga bruden i andra änden av festen för att man är kycklingaktig, eller inte börja snacka lite med den som sitter bredvid en i bussen, trots att man känner för lite sällskap, för att man "vet" att "offret" i fråga skulle förmoda att man var hög eller bara dum i huvudet...


I vilket fall som helst har jag misskött att följa min egen visdom och sålunda blivit dömd att bättra mig på den punkten... En av de "chanser" jag, enligt mina kära vänner, försuttit tar jag inte upp här av personliga skäl (och tiden får väl utvisa om jag är skyldig eller inte), men jag har även fått skäll för att jag inte bara (i linje med min egen lära) går raka spåret fram till folk jag tycker verkar intressanta att prata med och inleder ett samtal.


Till mitt försvar kan jag ju parera med följande: Det svenska samhällets ospecificerade sociala regelverk förbjuder, mer eller mindre, den typen av spontana kontakter med andra människor! Vad skulle ni själva tycka om att någon (och med "någon" menar jag inte Brad eller Angelina) satte sig bredvid er på bussen/tåget till jobbet och började gagga om allt möjligt skit som vilken fet jävla gädda det blev på fisketuren i måndags, om hur jobbigt det är med stop i toaletten hemma eller t.o.m. gick så långt som att plötsligt fråga efter ditt nummer!?

Förmodligen skulle några av er reagera aningen reserverat men artigt, några skulle bara höja volymen på mp3:an och låtsas som att de inte hört något från början och kanske skulle några av er t.o.m. kliva av bussen/tåget på nästa hållplats...


Point Made om du frågar mig! Vem vill vara den som skrämmer bort folk och kanske förhastat slarvar bort något som kunde blivit bra med lite tålamod... aye!? Har jag fel?


Kul är dock att tar man (nästan) vilken "normal" fest som helst kan man omedelbart, efter att ha passerat hopen med rökare som står utanför porten, kliva in genom dörren och applicera raka motsattsen sociala regler till vad jag skrivit om ovan! (?)


Sen om det hänger på välfyllda systemetkassar och/eller barer kan man ju spekulera om, men intressant är det ju sannerligen ur ett samhällssocialt perspektiv!


Till sist lovar jag att bli lite bättre på det där med att låta chanserna passera förbi och istället våga lite mer, tänka lite mindre på konsekvenser och bättre ducka undan mina polares Eye in the Sky som verkar aktivt 24/7 ;) Vi hörs och ses!


Kommentarer
Postat av: Beelzebjörn

Mycket snack och lite carpe, tycker jag... ;)

Postat av: Sandra

Åh vilket ointressant inlägg! Haha, skoja bara. Men jag vill fan veta mer ingående va det handlar om sen! Annars ska jag kastrera dig. :)

2009-04-24 @ 10:18:39
URL: http://sandracrx.blogg.se/
Postat av: Tobson

Beelzebjörn: ...och vad vet du om det? ;)



Sandra: Jag ska fundera på det ;)

2009-04-24 @ 11:00:06
URL: http://tobson.blogg.se/
Postat av: Anders

Jag har en variant på den: "Carpe Diem idioter, annars måste jag döda er!" Lite mer rakt på sak utan krusiduller... :-)

2009-04-24 @ 11:10:05
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Tobson

Anders: Ha ha :) Ja, mer rakt på sak kan det knappast bli :)

2009-04-24 @ 17:11:19
URL: http://tobson.blogg.se/
Postat av: Timms

Ha ha ha! Du har så rätt så. Man ska nog alltid ha en välhängd systempåse med sig kanske....

2009-04-24 @ 19:14:43
URL: http://timsans.blogg.se/
Postat av: Timms

Välfylld menade jag förstås....ooops! asg

2009-04-24 @ 19:15:47
URL: http://timsans.blogg.se/
Postat av: Tobson

Timmis: Välhängd... ha ha :)

2009-04-28 @ 21:59:43
URL: http://tobson.blogg.se/
Postat av: Beelzebjörn

Vaddå vad vet jag om det?

Eye in the Sky, var det, som du kanske minns?



We...

are on...

to YOU.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0